Kişilerarası iletişim veya gruplar arası iletişim üzerinde odaklanma, yani iki
yönlü ve etkileşimci olan iletişim üzerinde durma; herhangi bir çalışmada üç
temel öğenin enformasyon kaynakları, iletişimciler ve alıcıların aynı anda yer almasına verilen önem, iletişim
durumlarının dinamiğine duyulan
ilgi. Yaklaşımın temel özellikleri sosyal bir ortamda söz konusu öğeler
arasındaki ilişkileri sergileyen Şekil uçurtma biçiminde gösterilmiştir.
Gösterilen
öğeler büyük oranda kendi kendilerini açıklamaktadır. 'Seçkin' normalde tek
taraflı siyasal ilgiyi ifade eder.
Haklarında bazı enformasyon birimleri olan 'konular' güncel kamu
tartışmasının herhangi bir yönüdür. Kamu, etkilenen söz konusu topluluk ve
aynı zamanda kitle iletişiminin izleyicileridir. Uygulamada 'kitle iletişim
araçları' güncel olaylarla uğraşan yazı işleri müdürleri, muhabirler, gazeteciler vs.'dir. Öğeleri birleştiren çizgiler
farklı şeylerin yerine geçer: ilişkiler, tutumlar ve algılamalar; tek
veya iki yönlü iletişim kanalları. Newcomb'un modeliyle Seçkinlerin A, Kamunun B, Konuların X olacağı bir benzerlik
vardır.
Buradaki
esas farklılık A ve B'nin artık farklı
motive edilen rol sistemleri olması ve 'kitle iletişim araçları' öğesinin
ilişkiye az çok bağımsız bir diğer parti olarak eklenmiş olmasıdır.
Kaynak:İletişim Modelleri ve Etkileşim ( Baha KURTBOĞANOĞLU)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder