28 Nisan 2013 Pazar

Kitle İletişim kuramları 7 - Birlikte Yönelimin Uçurtma Modeli


Kişilerarası iletişim veya gruplar arası iletişim üzerin­de odaklanma, yani iki yönlü ve etkileşimci olan iletişim üzerinde durma; herhangi bir çalışmada üç temel öğenin enformasyon kaynakları, iletişimciler ve alıcıların aynı an­da yer almasına verilen önem, iletişim durumlarının dina­miğine duyulan ilgi. Yaklaşımın temel özellikleri sosyal bir ortamda söz konusu öğeler arasındaki ilişkileri sergileyen Şekil uçurtma biçiminde gösterilmiştir.
Gösterilen öğeler büyük oranda kendi kendilerini açıklamaktadır. 'Seçkin' normalde tek taraflı siyasal ilgiyi ifade eder. Haklarında bazı enformasyon birimleri olan 'konular' güncel kamu tartışmasının herhangi bir yönüdür. Kamu, etkilenen söz ko­nusu topluluk ve aynı zamanda kitle iletişiminin izleyicile­ridir. Uygulamada 'kitle iletişim araçları' güncel olaylarla uğraşan yazı işleri müdürleri, muhabirler, gazeteciler vs.'dir. Öğeleri birleştiren çizgiler farklı şeylerin yerine geçer: ilişkiler, tutumlar ve algılamalar; tek veya iki yönlü iletişim kanalları. Newcomb'un modeliyle Seçkinlerin A, Kamunun B, Konuların X olacağı bir benzerlik vardır.
Buradaki esas farklılık A ve B'nin artık farklı motive edilen rol sistemleri olması ve 'kitle iletişim araçları' öğesinin ilişkiye az çok bağımsız bir diğer parti olarak eklenmiş olmasıdır.


Kaynak:İletişim Modelleri ve Etkileşim (Baha   KURTBOĞANOĞLU)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder