28 Nisan 2013 Pazar

Kitle İletişim Kuramları 10 - Westley ve Maclean'in Kavramsal Modeli

1957'de ortaya çıkan bu oldukça etkili olmuş model, araş­tırmaların edinilmiş bulgularını düzenlemek, kitle iletişim araştırması için özellikle uygun olan sistematik bir uygula­mayı sağlamak amacıyla geliştirilmiştir. Kaynağında sosyal psikoloji, denge ve birlikte yönelim kuramları yatar.

Westley ve MacLean, iki kişinin dış objelere karşı bir­likte yönelim durumunun sistematik ve birbirleriyle karşı­lıklı ilişki içinde olan niteliğini koruyarak kitle iletişiminin oldukça karmaşık durumunu temsil eden bir model mey­dana getirmek istemişlerdi.




Newcomb 'un ABX modelinin Wesüey ve MacLean uyarlaması
Uyarlama yazarların kitle iletişimi ile kişilerarası iletişim aıasında temel farklılıkları algılamasına dayanır. Bu farklı­lıklar:

(a)   kitle iletişiminde geribeslemenin çok az oluşu ya da ertelendiği gerçeği,
(b)  herhangi bir bireyin (B) (izleyici olarak) yönelece­ği ve arasından seçmek zorunda olduğu daha fazla sayıda A'ların (alternatif kitle iletişim kaynakları) ve X'lerin (çev­redeki objeler) olması.
               
Bu noktada model, enformasyon kaynağının, A'mn, B ile iletişim kurmak üzere karmaşık X'ler arasından seçim yapma eylemini gösterir. Buna ek olarak B, herhangi bir X'i doğrudan algılayabilir ve geribesleme hattı ile (FBA) cevap verebilir. Böyle bir durum enformasyonun bir birey­den diğerine verildiği veya birey tarafından uzman kayna­ğa başvurulduğu kişilerarası iletişimde bilinen bir durumu temsil eder.

Kaynak:İletişim Modelleri ve Etkileşim (Baha   KURTBOĞANOĞLU)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder