29 Nisan 2013 Pazartesi

Medya planlaması

Medya planlaması; Reklamcının mesajını hedeflediği kişilere ulaştırmak üzere medyanın ne şekilde kullanılması gerektiğinin belirlenme sürecidir.

Her reklamın ulaşmak istediği “hedef kitle” olarak adlandırılan belirli özelliklere sahip gruplar vardır. Medya planlamacıların görevi, medyanın farklı planlarını bir araya getirerek, reklam mesajının hedef kitleyle nerede, ne zaman ve ne frekansta karşılaşacağını belirlemektir. Eğer mesajımız hedef kitle tarafından okunmamış, duyulmamış veya izlenmemiş ise reklamımızın başarılı ve etkin olması mümkün değildir. Ancak medya alternatiflerinin sayısı gün geçtikçe artmaktadır. Dolayısıyla bu durum medya planlamacıların işlerini karmaşık bir hale getirmektedir. Hatta sadece medya araçlarının sayısı değil, aynı zamanda geleneksel dediğimiz klasik medya araçlarına yeni medyaların eklenmesi de planlamacıların rolünü ağırlaştırmaktadır. (Burada medya aracı olarak kastedilen bir dergi veya gazete çeşidi, bir televizyon programı veya bir radyo istasyonudur. 


Medya planlamasının amacı; sistemli bir medya analizi ve medya planlaması çerçevesinde, reklam mesajının istenilen hedef kitleye mümkün olduğunca etkin bir şekilde ulaşmasını sağlamaktır.Ancak reklam mesajımız ne kadar yaratıcı olursa olsun, hedef kitleye ulaşmamızı sağlayacak olan medya aracını yanlış seçmemiz halinde, belki mesajımızın duyulması hatta hakkında söz edilmesi sağlanır, fakat istenen geri dönüş elde edilemeyebilir.
Mevcut bütçe dahilinde veya daha iyi bir ifade ile önceden belirlenmiş stratejik iletişim amaçlarından yola çıkarak; ne zaman, hangi frekansta ve hangi medya araçlarının tercih edilmesi gerektiği sorularının yanıtlarını bulmak gerekmektedir. İdeal yanıtın bulunması ve reklam bütçesinin çeşitli medya araçları arasında paylaştırılması sorunu, genel olarak çözümlenemez; bu sorunun çözümü daha çok sistemli, düzenli bir sıralama içerisinde belirlenir

Medya planlama aşamalarına bakarsak stratejik kısmın yazılması için tek bir yol olmadığını görürüz, ancak bununla birlikte her bir medya planı içinde bazı ortak alanlar da vardır. Bu ortak alanların medya stratejileri belirlenirken medya planlamacı tarafından göz önüne tutulması gerekmektedir. Bu genel alanlar şunlardır:

1. Pazarın değerlendirilmesi,
2. Medya hedeflerinin tespiti,
3. Hedef kitlenin belirlenmesi,
4. Medya tercihlerinin incelenmesi,
5. Medya karmasının oluşturulması.


Medya planlamanın ilk aşamasında pazarın değerlendirilmesi yapılır. Değerlendirmenin amacı; satışlar ve pazar payı açısından markanın pazardaki geleceğinin belirlenmesidir. Ayrıca pazarın değerlendirilmesi yapılırken planlamacılar rakiplere ait faaliyetleri de incelemelidir. Bu da rakiplerin kimler olduğunu, tercih ettikleri medya araçları, medya harcama analizi gibi konularda rakiplerin takip edilmesi ile olur. Aynı zamanda rakiplerin olduğu kadar medya harcamaları bazında planlamacıların kendilerine ayrılan bütçeyi bilinmesi de son derece önemlidir.
Bundan başka planlamacılar, pazar yerinde coğrafik (dağıtım, bölgesel satışlar gibi), mevsimsellik ve satın alma döneminin incelemesini yaparak markanın pazardaki dinamiğinin geniş bir şekilde anlaşılmasını da sağlamalıdırlar.

Bir medya planlamacısının yanıtlaması gereken sorular:

-Ne kadar potansiyel tüketiciye ulaşmalıyız?
-Reklam mesajını hangi medya aracı veya araçlarını kullanarak hedef kitleye iletmeliyiz?
-Potansiyel tüketiciler, bir reklamı bir ayın içinde kaç kere görmeliler?
-Reklam, hangi aylarda görülmeli?
-Reklam, ülkenin hangi pazarında, bölgesinde görülmeli?
-Her medya aracı için ne
kadarlık bir bütçe ayrılmalı?

Geleneksel kitlesel mecralar: gazeteler, dergiler, radyo ve televizyon, sinema Açıkhava, Billboard, internet…
Geleneksel mecralar satışı arttırmada etkili olmaktadır. Örneğin gazetelerde  yer  alan marketlerdeki indirimli ürün günleri…
İnternet esas olarak bir bilgi dağıtım aracıdır. İnsanlar hava durumu, spor, haber ya da yeni bir otomobil modelinin özellikleri için internet sitelerini ziyaret ederler.

Geleneksel olmayan mecralar: geleneksel mecraların hepsi, kaynaktan seyirciye, dinleyici ya da okuyucuya tek yönlü iletişimi benimser. Reklam mesajını bunun dışındaki yenilikçi yöntemlerle tüketiciye ulaştıran ise geleneksel olmayan medyalardır.
Dergi ve satış promosyonları
Havaalanlarının bekleme salonları
Doktor ofislerindeki televizyon ekranları
Tuvalet duvarı
Gerilla reklam uygulamaları
 Market zemini….

Medya Planlama Stratejileri

1)Hedef kitlenin belirlenmesi
2)İstenen tepkinin saptanması
3)Gönderilecek mesajın düzenlenmesi
4)İletişim kanalının seçimi
5)Geri beslenmenin gerçekleşmesi
6)Medya hedeflerinin tespiti

Pazarlama Planı 
İşletmenin misyonunu belirler.
Bir markanın halihazırdaki durumunu değerlendirir.
Pazarlama aktiviteleri için bütçe öngörür.
Pazarlamanın başlıca amacı kar sağlamaktır.

PAZARLAMADA 4P KURALI

Product - Ürün
Price - Fiyat
Place - Yer (dağıtım yeri)
Promotion - Tanıtım

SATIN ALMA SÜRECİNDE TAKİP EDİLEN ADIMLAR

Problemin belirlenmesi
Problemin çözümü için alternatifler aramak
Farklı markaların değerlendirilmesi
Markanın seçimi ile satın almanın gerçekleştirilmesi
Satın alma sonrası değerlendirme
Satın alınan ürünün ne kadar tatmin edici olduğu fikrinin beyne gönderilmesi

MÜŞTERİNİN TÜKETİMİNİ ARTTIRMAK İÇİN YAPILANLAR

Yeni kullanım biçimlerini duyurmak
Daha büyük ambalajlarda veya 2'li, 3'lü halde ilan etmek
Ürünü satın almayı hatırlatmak
Ürünün kullanım sıklığını arttırmak




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder