30 Nisan 2013 Salı

Sosyal Medya Kavramı

Sosyal Medya Tanımları

**Online Wikipedia ansiklopedi sosyal medyayı: “Zaman ve mekan sınırlaması olmadan (mobil tabanlı), paylaşımın, tartışmanın esas olduğu bir insani iletişim şeklidir” diye tanımlamaktadır.

**Sosyal medya için yapılan tanımlar arasında en sık; “İnsanların fikirlerini görüşlerini,deneyimlerini, perspektiflerini paylaşmak ve birbirleriyle iletişim halinde bulunmak için kullandıkları online platformlar” ifadesi kullanılmaktadır.

**Ama Andreas Kaplan ve Michael Haenlein’in 2010’daki tespitine göre Sosyal Medya;“Web 2.0 üzerinde ideolojik ve teknolojik içeriklerin, yapılanmaların kullanıcı merkezli bir şekilde üretilmesine ve geliştirilmesine izin veren internet tabanlı uygulamaların bütününe denilmektedir”.

**Sosyal medya konusunda çalışan aktif isimlerden Michael Fruchter, sosyal medyayı 5C ile tanımlamaktadır. Fruchter’e göre sosyal medya; Conversation ( sohbet, iletişim ),  community ( topluluk ), commenting ( yorumlamak ), collaboration ( uyum, işbirliği ) ve          Contribution ( katkı).’dan oluşur. Bu tanımları aşağıdaki biçimde açıklamaktadır:

Conversation (Sohbet, iletişim): Sosyal medyanın temelinde karşılıklı iletişim vardır.Ortak ilgi alanlarına sahip olduğunuz kişiler ile farklı alanlarda yapacağınız paylaşımlar,sosyal medyadaki varlığınızdır.

Commenting (Yorumlamak): Sosyal medya paylaşımlarının temel öğelerinden biri yorumlamaktır. Diğer insanların, firmaların ve grupların paylaşımlarına yorumlarınız ile yapacağınız katkı hem sosyal medyanın, hem de sizin sosyal çevrenizin gelişmesinde önemli bir noktadır.

Community (Topluluk ): Aynı gerçek hayattaki gibi, yukarıdaki iki maddenin sonucu olarak belirli alanlar üzerinde oluşan topluluklar, sosyal medyanın sosyal kısmını oluşturur.

Collaboration (Uyum, işbirliği): Sosyal yaşamın da temelinde olan işbirliği kavramı,sosyal medyanın gelişimini sağlayan önemli bir araçtır. Sosyal medyanın sosyal toplulukları, kişiler arası uyum ve işbirliği sonucu oluşur.

Contribution (katkı): Sosyal medyada var olmanın gerektirdiği temel öğe; “Hayatın hiçbir alanında vermeden alamayız” Aynı şekilde sosyal medyada sağladığımız katkı oranında yer alırız, karşılık buluruz.

Özetle sosyal medya, bireylerin ortak ilgi alanları veya aktiviteleri gibi konularda birbirleri ile bağlantı ve iletişim kurmalarını sağlayan internet tabanlı bir hizmettir.Kullanıcıların etkileşimi ve katılımı ile değer kazanan web sitesi veya uygulamalar genel olarak sosyal medya olarak tanımlanabilir.Bir web sitesi veya uygulamanın sosyal medya olarak tanımlanabilmesi için; Yayıncıdan bağımsız kullanıcıları veya üyelerinin olması,zaman ve mekan sınırlaması olmaması, kullanıcı kaynaklı içeriğe imkan vermesi, kullanıcılar arasında etkileşim sağlaması gerekir. 


Sosyal Medyanın Güçlü Yönleri

Sosyal medyanın geleneksel medyadan farklı olarak güçlü yönleri şu şekilde sıralanabilir:

Maliyet:Sosyal medya ortamında içerik oluşturmak, başkalarının oluşturduğu içerikten yararlanmak ve diğerleri ile ilişki kurmanın maliyeti hiç yok veya çok düşüktür.

Samimiyet:Sosyal medya ortamında iki yönlü ilişki kişiler ve firmalar arasında samimiyet oluşturmaktadır. Bu samimiyet daha önce, sadece reklam yapan ve müşterileri ile konuşmaya girmeyen firmalar ve kitleleri arasında ya hiç yoktu ya da çok nadir olarak karşımıza çıkmaktaydı.

Hedef kitleyi tanımak:Sosyal medyanın en büyük avantajlarından biri hedef kitleyi daha iyi tanıma fırsatı sunmasıdır. İnsanlar sosyal medya ortamında kendileri hakkında bir sürü bilgiler, zevkler ve ilgi alanlarını paylaşmaktadırlar. Çeşitli firmalar ve markalar da bu bilgilerden yararlanarak doğru hedef kitlelerini tanıma fırsatı yakalayıp onlar ile iletişime geçmektedirler.

Ölçme:Müşterilerin geri beslemeleri, onların firma’nın web sitesine kaç kere göz attıkları ve o firmanın ürünler ve hizmetleri hakkında sosyal ağlar ve forumlarda neler söylediklerinin ölçümlenmesi sosyal medya ortamında çok ani ve hızla yapılmaktadır.Bu yazıların ve sayıların negatif olduğu halde firma kendi sorununu anlayıp, hizmetler ve ürünlerinin daha iyi olması için daha çok çaba sarf etmektedirler.

Yakınlık:Sosyal medya Internet vasıtasıyla, ülkeler arasındaki sınırları ortadan kaldırarak şimdiye kadar hiç görünmemiş global ve birleşik kitleler oluşturmaktadır.Böylece sosyal medyayı kullanan firmaların müşterileri sadece yereller değil, globallerde olabilmektedir. Global müşteriler, firmalar ile yakınlık hissedip onlara güvenerek,ürünler ve hizmetlerinden yararlanmaktadır.

Güvenilirlik:Sosyal medya ortamında firma tarafından görevli olan insanlar müşteriler ile konuşmaktadırlar. Yani burada firma-insan ilişkisi yerini, insan- insan ilişkisi olmakta ve bu da insanlarda güven yaratmak için çok önemli bir unsur olarak bilinmektedir.

Hızlılık ve Güncelik:Resmi bir duyurunun çevrim içi yayımlanması veya firmanın yapılan bir şikâyete tepki vermesi haftalarca sürebilir. Ama Twitter gibi sosyal medya kanalları yoluyla dakikalar içersinde tepki verilebilir.

Sosyal Medyanın Olumlu ve Olumsuz Yönleri

Sosyal medya Internet kullanıcıları için sınırsız fırsatlar sunmaktadır. Bu fırsatlar şirketlere yansımakla beraber, ürün ve hizmetlerinde sorun yaşayan müşterileri memnun edemeyen şirketler için sosyal medya bir tehlike haline gelmeye başlamıştır. Burada sosyal medyanın oluşturduğu yarar ve olumsuzluklara işaret edilecektir.


Sosyal Medyanın Olumlu Yönleri:

-Sosyal medya, medyayı demokratikleştirmiş, medyada üretimi herkes için açmış ve içerik üretimi birkaç güçlü şirket ile sınırlı kalmamıştır.

-Sosyal medya iki yönlü ilişki ve konuşma fırsatı sunmaktadır.Sosyal medya topluluklar ve paylaşımlara yol açmaktadır. İnsanlar sosyal medyayoluyla kendi bilgilerini ve ilgilerini çeken düşünceler, görüntüler ve ses dosyalarını diğerleri ile paylaşmaktadırlar.

-Sosyal medya Internet kullanıcılarını enformasyon tüketicileri (consumer) olmakta Prosumer ( aynı anda hem enformasyon üreten ve hem enformasyon tüketen kişiler) olarak değiştirmektedir.

-Sosyal medya Internet kullanıcılarına istedikleri içerikleri seçme imkânı sağlamaktadır. Artık kişiler sosyal medya gibi diğerlerinin seçtiği programlar ve bilgilerinden yararlanmaya maruz kalmayıp, sevdikleri ve istedikleri içerikleri Internet ortamında ele geçirebilmektedir.

-Sosyal medya ünlü kişilerin, siyasetçilerin ve çeşitli firmaların, şirketlerin, kamu organizasyonlarının kendi kitlesi ile vasıtasız ilişkiler kurmalarına fırsat sunmakta veböylece onların her sorusuna, eleştirisine gerektiği zaman çok hızlı ve rahatlıkla cevap verme imkânı sunmaktadır.

Sosyal Medyanın Olumsuz Yönleri:

-Sosyal medya, medyaya çok hızlı viral yayılım fırsatı sunmaktadır. Bu özellik sosyal medya'ya avantajlar sunarken dezavantaj olarak bile sayılabilmektedir. Negatif haberler veya olaylar bu medya yoluyla çok hızlı bir şekilde yayılabilmektedir. 
-Sosyal medya ortamında kriz yönetimi yapmak çok zordur. Bu ortamda bir firmanın veya bir kişinin imajının kötüleşmesi için sadece birkaç saat yeterli olmaktadır.
-Sosyal medyada faaliyet yürütmek yoğun çalışmalar gerektirmektedir. Bu çalışmalarda herhangi bir aksaklık çok kötü sonuçlara neden olabilmektedir. Eğer sosyal medya yoluyla kendi fanlar, müşteriler ve kitlemizle ilişki kurmaya niyet edersek sosyal medyanın kendinde barındırdığı hız ve anilikten dolayı o kişilerin sorularına,eleştirilerine veya iltifatlarına hemen veya çok kısa bir zamanda cevap verme gerekmektedir. Aksi taktirde o kitle veya müşterinin bize olan güvenini sarsıp kurum için kriz yaratmış olabilmektedir.
-Sosyal medya ile ilgili birçok yöneticinin korktuğu konu çalışanlarının bu medya ortamında işleri ile ilgili çalışmak yerine başka eğlenceli faaliyetler mesela kendi profillerini güncelletmek veya arkadaşlarının gönderdikleri videolar vb. ile meşgul olmaları ve böylece mesai saatlerinde zamanlarını boş yere harcamalarına neden olabilmektedir.



1 yorum: