8 Mayıs 2013 Çarşamba

Sosyal Medya Mecraları

Sosyal Mecralar Kavramı en açık tanımıyla; insanların görüşlerini, deneyimlerini ve perspektiflerini birbiriyle paylaştığı online teknolojileri uygulamalarını ifade etmektedir.Sosyal mecralar, metin, ses ve video gibi farklı içerikteki mesajların yayınlandığı ortamlardır.


Wikiler: İngilizce ‘What I Know is’ sözcüklerinin kısaltması olan Wiki ‘bildiğim kadarıyla’olarak Türkçeye çevrilebilir. Wiki, herkesin üzerinde istediği gibi düzenlemeler yapmasına izin veren bilgi sayfaları topluluğudur. Gruplar, wiki sayesinde kolayca geniş dokümantasyonlar oluşturabilir, bu belgeler arasındaki sürüm farklılıklarını takip edebilirler.Sayfalar arasındaki bağlantılar ve sayfa biçimlemeleri sistem tarafından otomatik olarak yapılandırılacağından, bilgiye erişme ve bilgi belgeleme wiki ile son derece kolaylaşmaktadır. Wiki ismi Hawaii dilinde çabuk anlamına gelen wikiwiki kelimesinden türetilmiştir. Wiki,herkesin üzerinde istediği gibi düzenlemeler yapmasına izin veren bilgi sayfaları topluluğudur.

Yapısal olarak sayfalarının kullanıcılarının kendileri tarafından oluşturulduğu ve bir kullanıcının diğer kullanıcılar tarafından oluşturulan sayfaları istediği şekilde değiştirebildiği web siteleridir. Wiki yapısı ile ansiklopedi hizmeti sunan wikipedia.org dünyanın belki de en çok tanınan ve en çok kullanılan wiki sitesidir.




Mikroblog, en fazla 140 karakterden oluşan kısa mesajlara denir. Bu mesajlar, güncel bilgiler, ürün/servis bilgileri, kişisel mesajlar gibi çeşitli amaçlarla hem şirketler, hem de son kullanıcılar tarafından oluşturulabiliyor. Mikroblog, bilgisayarının başında uzun zaman geçiren yoğun insanlara ulaşmak ve onlara en kısa zamanda verilmek istenen mesajın verilmesi için etkin bir araç.

Mikroblog sektöründeki en popüler servis, Twitter. Twitter'ı Tumblr,Facebook, Myspace, LinkedIn,Google + takip ediyor..

Global Web Index Türkiye Araştırması’na göre Türkiye’deki aktif internet kullanıcılarının yüzde 18′i mikro-blog kullanıyor. Mikro-blog kullanıcılarının çoğunluğunu ise (yüzde 47) 16-24 yaş arası gençler oluşturuyor. Mikro-blog kullanıcılarının cinsiyet kırılımına bakıldığında ise erkeklerin yüzde 64′lük bir üstünlüğü bulunuyor.

Türkiye’deki mikro-blog kullanıcılarının yüzde 16′sı en az bir markayı takip ediyor. 

Mikro-blog kullanıcıları markaları sadece takip etmekle kalmıyor, aynı zamanda markalarla birebir iletişime geçmek için de kullanıyorlar, her 8 kullanıcıdan biri markaya mikro-blog üzerinden soru sorarken, her on kullanıcıdan biri de markaların durum güncellemelerini retweet ettiğini belirtiyor.

Sosyal fotoğraf paylaşım sitelerinden bazıları;  Flickr, Picasa, İnstagram, Smugmug,Deviantart, Fotoiz, İmageshack, Tumblr, Wimsh ilk akla gelenler..Profesyonel veya amatör hiç farketmeden çoğu kullanıcı bu siteleri aktif olarak kullanılıyor..

Video paylaşım sitelerinden bazıları; Başta youtube gelmekte ve Youtube'u Dailymotion, İzlesene.com, Metacafe,Pikniktube,Google Video, Vimeo izliyor..

Blog servisleri; 

Blogcu: Türkiye’nin en büyük ücretsiz Türkçe blog servisidir. Nokta A.Ş. bünyesinde ki Blogcu uzun yıllar hizmet vermekte ve aktif kullanıcı sayısı oldukça fazladır.
(http://www.blogcu.com)

Blog.ac: Yeni açılmış Türkçe blog servisidir. WordPress’in network alt yapısını kullanmaktadır. Kullanıcılarına blog.co uzantılı bloglar oluşturmasını sağlamaktadır.
(http://www.blog.ac)


WordPress.com: WordPress’in kendi sistemi üzerine ücretsiz blog hizmeti sunduğu servistir. Türkçe desteği de bulunmaktadır. Dünyanın en büyük blog servislerinden olan WordPress bazı hizmetleri için ek ücret istemektedir.
(http://www.wordpress.com)


Blogger: Google’ın blog servisidir. Dünyanın en büyük blog servislerindendir. Kullanıcılar çok kısa sürede bloglarını oluşturabilmekte ve Google’ın diğer servisleri olan AdSense ve Analytics’i entegre edebilmektedirler. Kullanıcılarına blogspot.com uzantılı blog hizmeti vermektedir.
(http://www.blogger.com)


Tumblr: Blog anlayışını değiştiren servistir. İçerik eklemeyi yazı, resim, link, ses, video gibi çeşitli biçimlere ayıran servis hem görünüm hem de kullanım açısından kullanıcılarına kolaylık sağlamaktadır. Ayrıca topluluk yapısı sayesinde bir kişinin içeriğini diğer kişilerde yayınlayabilmektedir.
(http://www.tumblr.com)


Posterous: Yazı yazmak için oldukça kolay ve anlaşılır bir yapısı vardır. Mail gönderimi ile de içerik ekleyebilirsiniz. Ayrıca kendi domaininizi kullanmakta oldukça kolaydır. Grup yapısı ile de kendi topluluğunuza içerik paylaşabilirsiniz.
(http://www.posterous.com)


TypePad: Profesyonel ve ücretli bir blog servisidir. Çok kısa sürede blogunuzu oluşturabilirsiniz. Gelişmiş tema yapısı sayesinde blogunuz çok farklı gözükebilmektedir. SEO ve SMO (sosyal medya optimizasyonu) araçları ile kullanıcılarına kolaylıklar sunmaktadır. Topluluk ve reklam yapısı ile kullanıcılarına hem iletişimde tutmakta hem de ek gelir sağlamalarına yardımcı olmaktadır.
(http://www.typepad.com)


LiveJournal: Ücretsiz bir servistir. Topluluk yapısı ile hem bir blog networkü hem de ücretsiz blog hizmeti vermektedir. E-mail veya mesajlaşma yazılımları (msn gibi) ile içerik gönderebilirsiniz. Genel hizmeti ücretsiz olan LiveJournal’ın ücretli versiyonu da bulunmaktadır.
(http://www.livejournal.com)


Xanga: Aslında bir blog networkü olan Xanga, üyelerine kendi bloglarını da açabilecekleri bir yapı sunmaktadır. Topluluk yapısı sayesinde de diğer kullanıcılar ile iletişim kurabilir ve içeriğinizin paylaşımını yapabilirsiniz.
(http://www.xanga.com)

Squarespace: Ücretsiz web sitenizi veya blogunuzu oluşturabileceğiniz servistir. Aylık 12$’dan başlayan ücreti ile kendi blogunuzu oluşturabilirsiniz. Detaylı istatistikleri, gelişmiş yapısı ile oldukça kullanışlı bir servistir.
(http://www.squarespace.com)




Şirketlerin blog kullanmalarının faydaları;


Bloglar web sitelerinden daha hızlı ve daha koyla kurulabilir.
Blogların Web siteleri estetik kaygıları yoktur, amaç sadece iletişimdir.
Bloglar web sitelerine göre daha interaktiftir.
Krizlere zamanında tepki verilmesini sağlar.

  • Müşteri sadakatini oluşturur.
  • Fikirlerin ortaya konulması için platform oluşturur.
  • İç iletişimin güçlenmesini sağlar.
  • Şirket hakkında olumlu söylentilerin oluşmasını sağlar.






Geolocation Servisleri
 deyince aklımıza Foursquare gibi uygulamalar gelmeli..Foursquare siz ve arkadaşlarınızın bulunduğunuz yeri en iyi değerlendirmenizi sağlayan ücretsiz bir uygulamadır. Dışarıdayken Foursquare'i ziyaret ettiğiniz yerleri paylaşmak ve kaydetmek için kullanabilirsiniz ve daha sonra yapacaklarınız için ilham ararken, size siz, arkadaşlarınız ve sizin zevklerinize sahip kişilerin gittikleri yere göre kişiselleştirilmiş tavsiyelerde bulunuyor.




İnteraktif sözlükler: Başlık ve içeriklerini yazarlarının oluşturduğu; online-katılımcı sözlüklerdir. Örnek verecek olursak en yaygın olanlar; Ekşi sözlük, Uludağ sözlük, İnci Sözlük, İTÜ sözlük, Kötü sözlük, Uykusuz Sözlük vs..




Profesyonel İş Ağları : Artık kurumlar da işe alacakları kişileri ya da iş yapacakları firmaları internetten araştırıyor ve karar aşamasında bu bilgilerden büyük ölçüde yararlanıyor. Bunun yanısıra sosyal iş ağları, İK, iş ve ofis yönetimi maliyetleri söz konusu olduğunda büyük tasarruf sağlıyor.


Sosyal iş ağlarının faydalarını kısaca özetlemek gerekirse:
- Kendini özgürce ifade etme imkanı sağlaması,
- Etkileşimli ve her an ulaşabilecek bir yapıda olması olması,
- İş ağı sayesinde ile yeni bağlantılarla tanışma, iş ağını genişletme,
- Kolay bulunabilme ve erişilebilirliği arttırması

Bunların başında; Xing, LinkedIn, ve Kref ,Monster ve son olarak da Konect.me  gelmektedir.

Bookmarking Servisleri: Kullanıcılarına internet sayfalarını saklama, organize etme ve site kullanıcılarının eklediği sayfalar arasında arama yapabilme gibi imkânlar sağlayan social bookmarking siteleri, internet deneyimimizin vazgeçilmez parçalarından biri haline gelmek üzere.Hem internet üzerinden hem de bilgisayarınıza yüklediğiniz programlar aracılığı ile ulaşabileceğiniz birçok uygulama var. Üstelik kaydettiğiniz internet sayfalarını arkadaşlarınızla paylaşabilir, hatta arkadaş bile edinebilirsiniz. Birçok uygulama istediğiniz seviyede gizlilik opsiyonu da tanıyor. Yani kaydettiğiniz siteleri herkesle paylaşmak zorunda değilsiniz. Web 2.0’ın en çok kullanılan özelliklerinden biri olan etiketleme sistemi social bookmarking sisteminin de önemli bir parçası. Kaydettiğiniz siteleri etiketleyerek daha sonra bu sitelere oldukça kolay bir şekilde ulaşabiliyorsunuz.

En yaygın olanları; Socialmarker,bookmarkwiz, Stumbleupon, Digg, Reddit ve Delicous 
Bu siteler etiketleme (tagging) esasına dayanmaktadır. Kendi hesabınızı oluşturup favori linklerinizi eklemeniz dışında, sizden bu linkleri etiketlemeniz de istenir, hatta sosyal imleme siteleri eklediğiniz bağlantı adresinden içeriği algılar ve size otomatik olarak etiket önerileri verilir. Sosyal imleme siteleri, eklediğiniz bağlantılara başlık koymanıza da imkan tanır.


Sosyal Medya Mecralarının Ortak Özellikleri

Sosyal medyanın tüm biçimlerinde iletişimi kolaylaştırmak ve iki yönlü yapmak için birçok ortak özelikler bulunmaktadır. O özelikleri şu şekilde açıklayabiliriz:


Erişilebilirlik: Her zaman her yerde onlara erişebilmek mümkündür. Bunun arkasında bir diğer özellikleri olan programlanabilirlik varsa da ilk günden mobil cihazlarla uyumlu geliştirilmekte, eposta ile güncellenebilmektedir.


Programlanabilirlik: Aşağı yukarı her platformun kendine has ya da belli standartları kullanan bir uygulama geliştirme ara yüzü (API) mevcuttur. Bu sayede sürekli birtakım araçlarla kullanıcılara ek fonksiyonellik sağlanması mümkün olmaktadır.


Ölçeklenebilirlik: Genellikle binlerle ifade edilen bu araçların kullanıcı sayısı milyonları bulsa da baştan itibaren pek çok yeni nesil teknolojiyi kullanarak kitlelere hizmet verebilecek kapasiteleri mevcuttur.


Dinamiklik: Sosyal medyanın en önemli özelliği de her şeyin su gibi akışkan,dinamik, sürekli güncelleniyor olmasıdır. Bir blog takip ediyorsanız tabii ki bunun bir güncellenme sıklığı olmaktadır. Ancak takip ettiğiniz blog sayısının artmasıyla beraber sosyal medya sizin için bir süre sonra takip edilemeyecek bir hızla akan bir nehir haline gelmektedir.Yani her ne kadar servisin tipiyle ilintiliyse de dinamizm sosyal medyanın her alanında bulunmaktadır




http://pazarlamaonline.blogspot.com/
http://blog.protancreative.com/
http://www.liste10.com/
http://www.r10.net/


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder