4 Temmuz 2013 Perşembe

E-Ticaret

Elektronik İmza Nedir?

5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’nda yer alan şekliyle elektronik imza; başka bir elektronik veriye eklenen veya elektronik veriyle mantıksal bağlantısı bulunan ve kimlik doğrulama amacıyla kullanılan elektronik veriyi tanımlar. Elektronik  imza; bir  bilginin  üçüncü  tarafların  erişimine  kapalı  bir ortamda,  bütünlüğü  bozulmadan  (bilgiyi  ileten  tarafın  oluşturduğu orijinal haliyle) ve tarafların kimlikleri doğrulanarak iletildiğini elektronik veya benzeri araçlarla garanti eden harf, karakter veya sembollerden oluşur.

Kişilerin elle atmış olduğu imzaların tarayıcıdan geçirilmiş hali olan sayısallaştırılmış imzaları, kişilerin göz retinası, parmak izi, onaylı usb ya da ses gibi biyolojik özelliklerinin kaydedilerek kullanıldığı biyometrik önlemleri içeren elektronik imzaları veya bilginin bütünlüğünü ve tarafların kimliklerinin doğruluğunu sağlayan sayısal imzaları içermektedir.

Elektronik İmzanın Özellikleri

Elektronik imza kullanıcılarına aşağıda belirtilen üç temel özelliği sağlamaktadır;

  • Veri Bütünlüğü: Verinin izinsiz ya da yanlışlıkla değiştirilmesini, silinmesini ve veriye ekleme yapılmasını önlemek.
  • Kimlik Doğrulama ve Onaylama: Mesajın ve mesaj sahibinin iletiminin geçerliliğini sağlamak.
  • İnkar Edilemezlik: Bireylerin elektronik ortamda gerçekleştirdikleri işlemleri inkar etmelerini önlemek.

Elektronik İmzanın Uygulama Alanları


Elektronik imzanın; bankalar ve finans kurumları, şube ağına sahip sigorta şirketleri, kamu kurum ve kuruluşları, holdingler ve diğer büyük şirketler, üniversiteler, yüksek iletişim ve bilgi güvenliği gereksinimi olan organizasyonlar başta olmak üzere orta ve uzun vadede yaygın bir uygulama alanı bulabileceği değerlendirilmektedir. Gerek kamusal gerekse ticari alandaki muhtemel elektronik imza uygulamaları arasında aşağıdakiler sayılabilir:

Kamusal Alandaki Uygulamalar  

  • - Her türlü başvurular (ÖSS, KPSS, LES, pasaport vb) 
  • - Kurumlararası iletişim (Emniyet Müdürlükleri, Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Müdürlükleri vb) 
  • - Sosyal güvenlik uygulamaları 
  • - Sağlık uygulamaları (Sağlık personeli - hastaneler - eczaneler) 
  • - Vergi ödemeleri 
  • - Elektronik oy verme işlemleri 

Ticari Alandaki Uygulamalar 

  • İnternet bankacılığı 
  • Sigortacılık işlemleri 
  • Kağıtsız ofisler 
  • E-Sözleşmeler 
  • E-Sipariş

PGP nedir?

PGP güvenli e-mail, dosya şifreleme protokolüdür.
PGP sayesinde e-maillerinizi ve dosyalarınızı 3. gözlerden rahatça uzak tutabilirsiniz. İstemediğiniz kişiler dosyalarınızı e-maillerinizi ele geçirse bile, eğer PGP ile şifrelenmişse bu dosyaların içeriklerine ulaşamazlar.
PGP' nin en önemli yanlarından biri çok ciddi derecede güvenli olmasıdır. Tüm kaynak kodu açıktır (sitesinden kaynak kodunu sipariş edebilirsiniz) ve ücretsiz bir versiyonu da mevcuttur. Kaynak kodunun açık olması, PGP' nin tüm dünyadaki güvenlik uzmanları tarafından incelenmeye açık olduğunu gösterir ki, bu ne derece güvenli olduğunu kanıtlamaktadır.

E-Ticaret Kullanım Amaçları

Ürün siparişi - Hizmet Bilgisi - mal ve hizmet bedellerinin ödenmesi

E-Ticaret Kullanım Alanları

  • Alıcı
  • Satıcı
  • Üretici
  • Bankalar
  • Komisyoncular
  • Sigorta Şirketleri
  • Nakliye Şirketleri
  • Özel sektör bilgi teknolojileri
  • Sivil toplum örgütleri
  • Üniversiteler
  • Onay kurumları, elektronik noterler
  • Dış Ticaret Müsteşarlığı
  • Gümrük Müsteşarlığı
  • BT geliştiren ve sağlayan kuruluşlar

E-Ticarette Güven

  • İş ilişkilerine girilecek kişiler veya şirketlerle ilgili bilgi alma
  • Kanıtlama süreci imkanı
  • Satış temsilcilerinin üst yönetimle görüşme imkanı
  • Ortak sözleşme imkanı

Avantajları

  • Perakendecilerin nakit para tutma olayı azalır.
  • Müşteri bakımından rahatlık
  • Sipariş maliyetlerinde (kargo vs..) düşüş
  • Alışveriş siteleri için indirimlerden yararlanma

Dezavantajları

  • Web sitesi iyi yapılandırılmamışsa güvenlik sorunu oluşabilir.(kredi kartı şifresi vs..)
  • Web sitesinin tasarımı iyi yapılmamışsa tek seferlik bir alışveriş yapılır veya bakıp çıkma söz konusu olur.
  • Temin etme sorunu. (sonuçta günlerce ürününün gelmesini beklemek istemez müşteri)
  • Sözleşme koşullarında bilgilerimizin vs..3. şahıslarla veya şirketlerle paylaşıma açık oluşu olumsuz bir etki bırakır.

Kaynaklar: e.imza.gen.tr
www.bilgimedya.com.tr

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder